Wie zwijgt, mist nazorg financieel adviseur

Geplaatst op: 17-11-2018, 09:43:50

Financieel adviseurs hebben een zorgplicht. Die houdt niet op na het afsluiten van bijvoorbeeld een verzekering, lening of hypotheek, is de regel. Maar dat wil niet zeggen dat je als consument altijd in je recht staat als het uitblijven van nazorg je geld kost. Zelf opletten blijft belangrijk.

Eerder deze maand klaagde de Vereniging Eigen Huis over het gebrek aan nazorg bij hypotheekadviezen. „De meeste huiseigenaren horen na het afsluiten niets meer van de adviseur. En dat terwijl de hypotheek daarna pas begint”, zegt woordvoerder Hans André de la Porte van de belangenclub. „Adviseurs weten alles over jouw situatie, maar toch moet je als klant meestal zélf het initiatief nemen. Dat kan anders.”

Soms schieten intermediairs inderdaad tekort. Een adviseur die de premie voor overlijdensrisicoverzekeringen (orv) zag dalen, en zijn klanten daarover met algemene mails informeerde, kreeg een tik op de vingers bij het Kifid. Een klant die vond dat hij persoonlijk geïnformeerd had moeten worden, kreeg deze zomer gelijk bij de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut. De adviseur moet hem alle te veel betaalde premie vergoeden.

Bij een andere Kifid-zaak over een orv, vorige maand, viel het dubbeltje juist naar de kant van de verzekeraar. Een consument die recht dacht te hebben op €2500 omdat ABN Amro hem pas na tien jaar vertelde dat hij fors minder premie kon betalen, kreeg ongelijk.

Renteklasse

En dan zijn er nog de talloze consumenten die hun woning in waarde hebben zien stijgen of tussentijds op de hypotheek hebben afgelost, en nu menen dat de bank ze had moeten influisteren dat ze daardoor in een lagere renteklasse terecht waren gekomen. Er zijn inderdaad banken die de rente dan automatisch aanpassen, en adviseurs die klanten op mogelijke renteverlaging wijzen, maar dat maakt nog niet dat consumenten daar recht op hebben, bleek eind augustus nog uit alweer een Kifid-uitspraak.

Het probleem, zeggen adviseurs én experts, is dat het beeld dat Eigen Huis schetst – van de alwetende adviseur – lang niet altijd klopt. Bovendien is de ene adviesovereenkomst de andere niet. Neem je een onafhankelijke adviseur in de arm, dan mag je meer verwachten dan als je financiële producten rechtstreeks bij de aanbieder inkoopt – zie die Kifid-uitspraken rond de orv.

Om veel nazorg moet je als consument echt zelf vragen, zegt financieel advocaat Hendrik Jan Bos. „Bij een lening kan het zo zijn dat een adviseur deze de hele looptijd monitort, maar daar moet een concrete aanleiding voor zijn, zoals een vraag van de klant.” Ook bij een hypotheekrente die voor langere tijd is vastgezet, hoeft de adviseur niet eindeloos vinger aan de pols te houden, stelt Bos. „Ook dat is anders wanneer de klant expliciet om advies vraagt. Of in het geval van aan particulieren verkochte renteswaps. Als de rente extreem daalt, moet je als adviseur je klanten daarop wijzen. Al hangt zelfs dat af van de kennis van de klant en van wat er is afgesproken.”

Vastleggen

Leg die afspraken met je adviseur dus vast, beveelt de Consumentenbond aan. Daar sluit De Hypotheekshop zich bij aan, zegt productmanager Martin Hagedoorn. „In principe betaal je als klant alleen voor advies en het regelen van de hypotheek. Niet standaard voor nazorg.” Volgens Hagedoorn komen adviseurs lastig aan de benodigde informatie om nazorg te kunnen leveren. „De geldverstrekker brengt ons niet op de hoogte van de actuele stand van de hypotheek of aanpassingen door de klant. En als een klant een kind krijgt of een andere baan, moet die ook zelf aan de bel trekken.”

Wanneer advies leidt tot aanpassingen, is dat niet gratis. „Een orv oversluiten kost bijvoorbeeld al snel 2 of 3 uur. Die worden in rekening gebracht.”

Bron: bijdrage van Martijn Klerks van 17 november 2018 op www.dft.nl